دیدگاهت ما رو بهبود می‌بخشه!

فرش کهنه نما چیست؟ این فرش همانطور که از اسمش پیداست، ظاهری کهنه و قدیمی دارد اما در حقیقت کهنه و قدیمی نیست!

فرش به عنوان یک اثر هنری ایرانی، از گذشته تا به امروز یک ویژگی مهم علاوه بر زیبایی داشته است و آن هم این بوده است که هرچقدر کهنه‌تر باشد، ارزش بیشتری دارد. اکثر مردم بر این موضوع واقف هستند که فرش‌های دستباف قدیمی و کهنه از ارزش بالایی برخوردار هستند. به همین خاطر سعی می‌کنند از فرش‌های خود به خوبی مراقبت کرده تا ظاهر قدیمی خود را برای سالها حفظ کنند.

داشتن فرش‌های کهنه، نشان دهنده این موضوع است که صاحب آن علاوه بر داشتن سرمایه‌های ارزشمند، قدر فرش را هم میداند و اطلاعات خوبی از آن دارد.

به همین خاطر با توجه به بازاری که اینگونه فرش‌ها پیدا کرده‌اند، اقدام به تولید فرش کهنه نما در بین کسانی که در این صنعت هستند رواج پیدا کرد. البته این فرش‌ها به خاطر جلوه زیبایی که به خانه می‌دهند طرفداران زیادی هم دارند. شاید در نگاه اول متوجه ارزش آن نشوید ولی یک تنوع و المان مهم در دکوراسیون منزل به شمار میرود.

این نوع فرش نه تنها در ایران بلکه در خارج به خصوص کشورهای اروپایی هم خواهان دارد و به آن فرش وینتیج vintage گفته میشود که این لغت برای لوازم عتیقه به کار میرود.

ایران صادر کننده فرش‌های کهنه نما به کشورهای دیگر می‌باشد و در سالهای اخیر پیشرفت و طرح‌های متنوع خوبی در این نوع فرش‌ها ایجاد شده است.

فرش کهنه نما چیستفرش کهنه نما چیست؟

همانطور که گفتیم فرش‌های کهنه ارزش و اهمیت زیادی دارند اما خب همیشه که این نوع فرش‌ها در دسترس مردم نیستند و محدودیت در تعداد آنها وجود دارد. بسیاری از فرش‌های کهنه توسط مردم آسیب جدی دیده و غیرقابل استفاده می‌شوند.

همچنین مردم معمولا برای خرید فرش به فرش‌فروشی مراجعه می‌کنند و اگر اینگونه فرش‌ها در آنجا باشند، انتخاب و خریدشان بسیار راحت‌تر است.

به همین خاطر تولید فرش کهنه نما یا فرشی که در اصل کهنه نیست و ظاهری کهنه دارد، رواج پیدا کرده است تا به این نیاز مردم پاسخ بدهد.

فرش‌های وینتیج یا کهنه نما هم به صورت ماشینی و هم به صورت دستباف وجود دارند.

برای ساختن فرش کهنه نما از روش‌های مختلفی به منظور دادن ظاهری کهنه، به فرش استفاده می‌شود. از این اقدامات می‌توان به کمرنگ کردن بخش‌هایی از فرش یا ساییدگی آن اشاره کرد.

گاهی کل فرش و گاهی فقط قسمت‌هایی از آن کهنه میشوند.

دواشور کردن، از اصلی‌ترین روش برای کهنه نما کردن فرش‌ها شناخته می‌شود. معمولا از ترکیبات شیمیایی همچون کلسیم هیپوکلریت برای کهنه کردن فرش استفاده می‌شود. این مواد باعث می‌شوند که به صورت حرفه‌ای و قابل قبولی، فرش حالتی قدیمی و کهنه پیدا کند.

فرش کهنه پاخوردگی هم دارد، همین را در اکثر فرش‌های کهنه نما خصوصا نوع دستباف آن هم ایجاد می‌کنند.

خریدار فرش کهنه نما کیستاما چه کسانی آن را خریداری می‌کنند؟

کسانی که دکوراسیون منزل آنها سبک کلاسیک است، خرید فرش کهنه نما به آنها توصیه میشود. در این نوع فضاها باید سبک طراحی صندلی‌ها و میزها قدیمی بوده و لوازم عتیقه و قدیمی در محیط خانه وجود داشته باشند تا بیشترین هماهنگی و هارمونی را با فرش وینتیج سنتی پیدا کنند.

همچنین کسانی که خریدار فرش دست دوم هستند، علاقه بیشتری به اینگونه فرش‌ها نسبت به فرش‌های ماشینی عادی نشان می‌دهند.

توجه داشته باشید که فرش‌های کهنه نما همیشه سعی در آنتیک نشان دادن فرش ندارند، برخی مدل‌های آن سعی می‌کنند سبک جدیدی را طراحی نمایند و حالتی مدرن داشته باشند.

بنابراین برای کسانی که دکوراسیون منزل آنها به گونه‌ای است که مدرن است، استفاده از فرش‌های دستباف وینتیج که حالتی سنتی دارند، چندان جذابیت ندارد و برای هماهنگی با دکوراسیون منزل خود بهتر است از نوع مدرن و غربی آن استفاده کنند.

برای افرادی که به دنبال تنوع در زندگی خود هستند، یکی از روش‌ها تغییر دکوراسیون خانه و استفاده از طرح‌های جدید است. از همین جهت اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، انتخاب فرش‌های کهنه نما به شما توصیه میشود.

ویژگی های فرش کهنه نماویژگی‌های فرش کهنه نما

حالا که متوجه شدید فرش کهنه نما چیست، به سراغ ویژگی‌های آن می‌رویم.

فرش کهنه نما در ظاهر شباهت زیادی به فرشی که واقعا کهنه است دارد، به همین خاطر گاهی برای فرش‌های نو و صادراتی این کار را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند تا ارزش بیشتری پیدا کنند و در ظاهر قابل تشخیص نباشند. درواقع نوع صادراتی شبیه یک فرش دستباف قدیمی است.

اما فرش‌های کهنه نمایی که در بازار خرید و فروش میشوند، مخصوصا نوع مدرن آن، با نگاه دقیق میتوان متوجه تفاوت آنها با فرشی که واقعا کهنه است شد، چون فقط بخش‌هایی از فرش ظاهر کهنه دارند و قسمت‌هایی از آن نو هستند.

فرش‌کهنه نما در اندازه‌ها و طرح‌های مختلفی ارائه میشوند و تقریبا تمامی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند.

گاهی این فرش‌ها از نظر طرح شبیه فرش‌های دستباف و ماشینی هستند و گاهی هم بدون طرح و ترنج هستند.

استفاده از افکت مناسب برای کهنه کردن فرش نیاز به دقت و سلیقه دارد و کار با مواد شیمیایی مخصوص این کار، نیاز به دانش و تخصص دارد به همین خاطر خودتان نباید اقدام به ساخت فرش کهنه نما کنید.

امروزه فرش‌های کهنه نما با زمینه ذغالی و نقره‌ای و فرش کهنه نمای ترک جزو محبوب‌ترین‌ها هستند.

الیاف مختلفی در ساخت فرش‌های کهنه نما استفاده می‌شوند که از بین آنها می‌توان به: نخ‌های پلی استر، نخ پلی اوژن و نخ ورژن اشاره کرد.

شما برای خرید این مدل از فرش نگران فضای خانه خود نباشید، فرش وینتیج یا کهنه نما در شانه‌های مختلف: 500شانه، 700شانه، 1000شانه، 1200شانه و 1500شانه تولید و عرضه میشود.

در مورد شستن فرش‌های کهنه نما نیز بهتر است آن را به قالیشویی بدهید.

مزایای فرش کهنه نمامزایای این نوع فرش‌ها

فرش کهنه نما دوام بیشتری از فرشی دارد که واقعا کهنه است. این یکی از مزایای اینگونه فرش‌هاست.

مزیت دیگر آن این است که تنوع بیشتری درمیان فرش‌های کهنه نما وجود دارد در صورتی که این حجم از تنوع در میان فرش‌های قدیمی نیست.

فرشی که کهنه نما نباشد باید از هر لحاظ عالی باشد، اگر قسمتی از آن کمی پررنگ‌تر باشد ارزش آن کاهش زیادی پیدا میکند اما این مشکل در فرش کهنه نما وجود ندارد و اختلاف رنگ یا ایرادهای ظاهری در آن قابل توجیه و مورد قبول است.

استفاده از این نوع فرش‌ها، اصالت و قدمت به محیط میدهند، همچنین اصالت و مدرنیته را می‌توانند باهم به همراه داشته باشند.

اگر از ظاهر فرش‌های خود خسته شده‌اید و به دنبال تنوع هستید، فرش کهنه نما انتخاب مناسبی برای شماست.

یکی از سوالاتی که ذهن کسانی که هنوز فرش کهنه نما نداشته‌اند را به خود مشغول میکند این است آیا این مدل از فرش، طول عمر کمتری نسبت به یک فرش معمولی دارد؟!

در پاسخ باید گفت که خیر، طول عمر فرش کهنه نما کمتر از انواع دیگر فرش نیست و همانند دیگر فرش‌ها بستگی به الیاف به کار رفته در آن و نحوه نگهداری از آن دارد.

برخی از فرش‌های کهنه نما که در سایز کوچک هستند، به راحتی تا شده و قابل حمل می‌باشند. این یکی دیگر از مزیت‌های این گونه فرش است.

فرش‌های کهنه نما طراحی غربی و شرقی دارند، به همین خاطر تقریبا در همه جای کره زمین خواهان دارند. 

از فرش وینتیج در کجا می‌توان استفاده کرد؟

از آنجایی که این مدل فرش در همه نوع اندازه‌ای وجود دارد، به همین خاطر شما آن را هر کجا که بخواهید، از اتاق خواب گرفته تا پذیرایی، می‌توانید پهن کرده و ظاهری زیبا و خاص به خانه خود بدهید.

وینتیج یک طرح خاص و جوان‌پسند است.

نوجوان‌ها معمولا به دنبال طرح‌های خاص هستند و از یکنواختی و اینکه شبیه دیگران به نظر برسند، خوششان نمی‌آید، درنتیجه استفاده از این نوع فرش در دکوراسیون اتاق نوجوانان بسیار مورد پسند آنها واقع میشود.

این فرش‌ها با تمامی دیزاین‌ها و دکوراسیون‌ها سازگار بوده و شکل خوبی به محیط می‌دهند.

برخی ممکن است فکر کنند که این نوع فرش فقط در فضاهای مدرن یا سنتی قابل استفاده است اما این یک باور غلط است. فرش‌های وینتیج یا کهنه نما در انواع دکوراسیون‌های مدرن امروزی و دکوراسیون‌های سنتی و یا کلاسیک قابل استفاده هستند.

اگر محیط خانه شما دیزاین سنتی دارد بهتر است از نوع کهنه نمایی که شبیه فرش‌های دستباف قدیمی است استفاده کنید اما اگر دیزاین خانه شما امروزی و مدرن است بهتر است از نوع مدرن فرش‌های کهنه نما استفاده کنید.

آیا کسی آن را از ما میخرد؟! خریدار فرش کهنه نما کجاست؟

ما از ابتدای این مقاله از اینکه فرش کهنه نما چیست، شروع کردیم و به تک تک سوالات و نگرانی‌های شما در مورد این فرش پاسخ دادیم، حالا نوبت به یک سوال دیگر میرسد که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد و آن هم اینکه آیا این نوع فرش را کسی از ما خواهد خرید؟!

آیا اگر ما یک فرش وینتیج یا کهنه نما را خریداری کنیم و بعد از چند سال قصد فروش آن را داشته باشیم، خریداری خواهد داشت؟

بله، هیچ جای نگرانی نیست، اینطور نیست که فکر کنید فرش کهنه نما را کسی از شما نخواهد خرید و مشتری اول و آخرش خودتان خواهید بود.

برای فروش فرش وینتیج نیازی به مراجعه به سمساری‌ها نیست، بلکه مجموعه خریدار فرش پایتخت، که خریدار فرش دستباف و همچنین خریدار فرش ماشینی در کشور می‌باشد، فرش‌های کهنه نمای شما را نیز با قیمت بسیار مناسبی خریداری میکند. بنابراین اگر قصد فروش فرش کهنه نما را دارید می‌توانید به این مجموعه حرفه‌ای که به طور تخصصی کار خریدِ فرش را انجام می‌دهند، مراجعه کنید و نگران چیزی نباشید.

قیمت فرش کهنه نما

اما می‌رویم سراغ مهم‌ترین سوال؛ و آن هم اینکه قیمت فرش‌های وینتیج یا کهنه نما چقدر است؟ آیا قیمت مشخصی برای آنها وجود دارد؟

قیمت فرش‌های کهنه نما، بسیار مناسب است و با بودجه تمام افراد همخوانی دارد. درواقع همانطور که شما برای خانه خود فرش ماشینی یا دستباف عادی خریداری می‌کردید، حالا می‌توانید نوع کهنه نما را خریداری کنید و تفاوت خاصی در قیمت وجود ندارد.

فرش‌های کهنه نما رنج قیمتی وسیعی دارند، هم مدل ارزان قیمت آنها در بازار پیدا میشود و هم مدل گران قیمت و یا با قیمت متوسط.

درواقع کیفیت، برقیمت آن تاثیر زیادی دارد.

قیمت فرش‌های کهنه نما با توجه به ابعاد، تعداد شانه‌ها و نوع الیاف و بافت متفاوت خواهند بود.

در کل، معمولا قیمت آن کمی بالاتر از فرش‌های ماشینی معمولی می‌باشد و در مقایسه با فرش‌های دستباف اصیل، قیمت ارزا‌ن‌تری دارد.

البته مدل‌هایی از فرش کهنه نما وجود دارند که ممکن است از یک فرش دستباف هم گران‌تر باشند، و مدل‌هایی هم وجود دارند که از فرش ماشینی ممکن است ارزان‌تر باشند. بنابراین اینگونه نیست که هر نوع فرش دستبافی گران‌تر از هرنوع فرش کهنه نما باشد یا هر نوع فرش ماشینی از آن ارزانتر باشد.

همانطور که گفتیم طرح و نقش فرش، اندازه و نوع بافت آن در قیمت آن موثر هستند. اگر شما قصد دارید فرش کهنه نمای خود را بفروشید یا اگر قیمت دقیق فرش خود را می‌خواهید بدانید، از خریدار فرش پایتخت، که خریدار فرش در تهران می‌باشد، میتوانید کمک بگیرید.

جمع بندی و سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم درمورد اینکه فرش کهنه نما چیست و چه ویژگی‌هایی دارد توضیحات کاملی بدهیم. همانطور که متوجه شدید این نوع فرش از گذشته هم وجود داشته اما در آن زمان بیشتر حالت سنتی و دستباف داشته است و روی فرش‌های ماشینی اجرا نمیشده است. اما اکنون هم فرش‌های ماشینی و هم فرش‌های دستباف جدید با ایده‌ها و طرح‌های جذاب، مناسب دکوراسیون سنتی و مدرن، به صورت وینتیج یا کهنه نما عرضه می‌شوند.

این فرش‌ها در سال‌های اخیر مورد توجه و استقبال بسیاری از افراد، خصوصا زوج‌های جوان قرار گرفته‌اند چرا که انسان ذاتا خواهان زیبایی و تنوع طلب است.

عرضه فرش‌های کهنه نما هم در داخل و هم در خارج از ایران نشان میدهد که خواهان زیادی برای آن وجود دارد.

اگر شما اینگونه فرش را در اختیار دارید اما از طرح آن خسته شده‌اید و می‌خواهید آن را بفروشید؛ خریدار فرش پایتخت گزینه مناسبی برای شماست که با قیمت کارشناسی، فرش‌های شما را خریداری میکند. البته سایر فرش‌های خود را هم می‌توانید به این مجموعه بفروشید، بنابراین اگر قصد داشتید فرش ماشینی یا دستباف عادی خود را بفروشید و فرش وینتیج یا کهنه نما تهیه کنید، باز هم خریدار فرش پایتخت انتخاب اول شما خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *