دیدگاهت ما رو بهبود می‌بخشه!

فرش پازیریک از قدیمی‌ترین فرش‌های جهان است که طی عملیات باستان شناسی در دهه 1940 در سیبری روسیه کشف شد. این یک قالی پشمی در ابعاد مربعی بوده است. به خاطر شباهت نقش و نگارهای آن به نقوش تخت جمشید، بسیاری از باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که این فرش متعلق به پارت‌ها یا مادها بوده و به روسیه راه پیدا کرده است. امروزه این فرش در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ نگهداری می‌شود. در ادامه در مورد فرش پازیریک و ویژگی‌های آن و بهترین خریدار فرش پازیریک بیشتر صحبت می‌کنیم.

همه چیز درباره فرش پازیریک

فرش پازیریک یک فرش باستانی با قدمت 2500 سال است که در روسیه کشف شده است. این فرش، ما را با روش‌ها و طراحی‌های فرش بافان جهان باستان آشنا میکند.

اندازه فرش پازیریک 1.98 در 1.98 متر می‌باشد. جنس این فرش از پشم بوده است و تعداد کل گره‌ها ۳۶۰۰ عدد می‌باشد. شباهت گره‌ها به دست بافته‌هایی که قبلا از لرستان به دست آمده است نیز نزدیک است.

همه چیز درباره فرش پازیریک

از ویژگی های فرش پازیریک می توان به قدمت 2000 هزار ساله آن اشاره کرد.

 

البته برای دیدن این فرش و برخوردار شدن از آن نیازی نیست حتما به موزه مراجعه کنید یا عکس آن را ببینید، بلکه امروزه به خاطر طرفدارانی که فرش پازیریک دارد نمونه‌های دیگری از آن بافته می‌شود که تا حد امکان شبیه نمونه اصلی هستند.

فرش پازیریک طراحی خاصی دارد. نقش و نگارهای آن، زیبایی خاصی به فرش داده‌اند. این فرش در چند ردیف شامل اسب و بعد از آن شامل حیوانات افسانه‌ای است که پشت سر هم قرار دارند. یکی از این حیوانات افسانه‌ای شیردال است.

شیردال موجودی افسانه‌ای است که به نظر می رسد منشاء آن مصر باستان بوده و بعد به ایران و یونان هم انتقال پیدا کرده است. این موجود در تخت جمشید نیز دیده می‌شود.

در ردیف‌های باریک‌تر فرش، گل‌های هشت‌پر قرار گرفته‌اند. این گلها از المان‌های طراحی‌های باستانی هستند.

از آنجایی که جنس الیاف این قالی از پشم بوده است، می‌بایست به مرور زمان تجزیه شده و از بین برود اما طی سالها در مکانی که در روسیه قرار داشته است، دمای هوا بسیار پایین بوده و فرش به صورت منجمد شده سالم مانده است.

جنس الیاف نشان میدهد که این فرش مربوط به تمدنی بوده که اهلی کردن و پرورش گوسفندان را بلد بوده‌اند. همچنین طراحی فرش بسیار به سبک هخامنشیان شباهت دارد، از اینرو بسیار محتمل است که این فرش مربوط به ایران قدیم بوده باشد.

فرش پازیریک دیرینه ترین و قدمت دارترین فرش با دو هزار سال قدمت می باشد.

نام فرش پازیریک به چه معناست؟

نام این فرش از منطقه‌ای که فرش در آن کشف شده است گرفته شده، یعنی در منطقه پازیریک روسیه پیدا شده است. این منطقه مربوط به قبیله‌ای بوده که با چین، ایران و هند، داد و ستد و تجارت داشته‌اند. فرش پازیریک در قبر یک نجیب زاده توسط یک باستان شناس در روسیه کشف شده است که متعلق به پادشاهان سکایی بوده است. این شئ باستانی، بین یخ‌ها، به صورت مدفون و یخ زده بود.

سکاها کوچ نشینان ایرانی تبار بوده‌اند که تاریخشان به قبل از هخامنشیان برمی گردد.

فرش در گذشته به عنوان یک کالای با ارزش و لوکس شناخته می شد که در انحصار پادشاهان بود. این کالا به عنوان هدیه نیز بین پادشاهان سرزمین‌های مختلف به ارمغان برده می شد.

به همین خاطر با توجه به مواردی که گفته شد و سابقه ایران در فرش بافی، بسیاری از متخصصین معتقدند که این فرش از ایران به روسیه برده شده است. به طور کلی محدوده منشاء اصلی این فرش؛ آسیای میانه، ایران و ارمنستان امروزی تخمین زده شده است.

ویژگی‌های فرش پازیریک

از ویژگی‌های این فرش می‌توان به رنگ قرمز اشاره کرد که خیلی زیاد در آن استفاده شده است و این رنگ در دوران هخامنشیان نیز زیاد استفاده می‌شده است. البته فرش پازیریک بعد از مدت‌ها مدفون بودن، رنگ تیره تری پیدا کرده است. به نظر می رسد که رنگ اصلی آن، روشن‌تر و درخشان‌تر بوده است.

ویژگی‌های فرش پازیریک

این فرش ها در رنگ سبر، نارنجی و قرمز بافته می شوند.

 

نمونه‌های جدید آن نیز در رنگ‌های روشن و زنده مانند: سبز، قرمز و نارنجی بافته می‌شوند.

همانطور که گفتیم اندازه این فرش مربعی است و از چندین ردیف تشکل شده که در برخی از این ردیف‌ها حیوانات قرار گرفته‌اند. همچنین 24 مربع در مرکز فرش قرار دارد. گوزن زرد خالدار، سوارکاران و اسب‌ها، از المان‌های اصلی فرش هستند. حرکت سوارکاران در خلاف جهت عقربه‌های ساعت است که ممکن است مرتبط با حرکت ماه و خورشید و اجرام نجومی باشد. همچنین حرکت سوارکاران برخلاف حرکت گوزن‌ها می‌باشد که می‌تواند نشان دهنده قدرت سوارکاران باشد.

با توجه به زمانی که فرش بافته شده است، نظم هندسی به خوبی در آن رعایت شده که نشان دهنده مهارت بالای بافندگان در آن دوره بوده است. در آن زمان بافت فرش در بسیاری از نقاط جهان ممکن نبوده و دانش آن در انحصار چند تمدن باستانی بوده است.

کاربرد پازیریک

اما این فرش چه کاربردی دارد؟ در گذشته و در امروز به چه منظور استفاده می‌شود؟

امروزه این فرش جنبه زینتی دارد، یعنی نمونه‌هایی از آن که به صورت کپی بافته شده‌اند به عنوان یک کالای نفیس و دکوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در گذشته فرش پازیریک برای پوشاندن اسب به کار میرفته است. یعنی روی اسب انداخته میشد.

در سال 1355 یک نمونه حرفه‌ای از روی فرش اصلی پازیریک، در ایران بافته شد که در موزه فرش تهران نگهداری میشود.

پیشینه فرش و قالی

امروزه تقریبا تمامی متخصصین و باستان شناسان بر این باورند که فرش بافی از آسیا شروع شده است.  ترکستان، ایران و قفقاز منشاء اصلی این هنر بوده‌اند. فرش‌ها با توجه به منطقه‌ای که در آن بافته شده‌اند از الگوهای برگرفته از فرهنگ و رسوم آن منطقه الهام گرفته‌اند. به همین خاطر است که متخصصین می‌توانند از روی شکل ظاهری آن، مکان بافت آن را تا حد زیادی پیشبینی کنند.

پیشینه فرش و قالی

خریداران فقالی ها و فرش های پازیریک از روی نقش های اینگونه فرش ها می توانند قدمت و اصالت آن را تشخیص دهند.

 

در دوره‌های مختلف، طراحی فرش دستخوش تغییراتی شده و سبک‌های مختلفی پدید آمده است.

از میان نقوش ایرانی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

طرح‌های اسلیمی، بته جقه، ترکمن، درختی، خشتی، ماهی، محرابی، هندسی، عشایری، تلفیقی و…

در زمان هخامنشیان به این هنر اهمیت زیادی داده می شد و فرش ایرانی به سایر نقاط جهان هم فرستاده می شد.

گزنفون تاریخ نگار یونانی حدودا 400 سال قبل از میلاد در مورد پادشاه کوروش مطالبی نوشته است که در آن گفته شده: ایرانیان برای اینکه بسترشان نرم باشد، قالیچه زیر بستر خود می‌گسترانند. سالنامهٔ چینی سوئی‌سو نیز در زمان ساسانیان مورد فرش پشمی ایرانی به عنوان کالای وارداتی به چین صحبت کرده است. 

متاسفانه بسیاری از فرش‌های باستانی ایران در حمله اسکندر به آتش کشیده شدند و در جنگ‌های دیگر از جمله حمله مغول‌ها، بسیاری از آنها به غارت برده شدند. از طرفی فرش به خاطر ساختار و جنسی که دارد برخلاف سایر اشیای باستانی نمی‌تواند برای مدت طولانی به خوبی محفوظ بماند مگر اینکه تحت شرایط خاصی قرار گرفته باشد.

امروزه تعداد محدودی از فرش‌های ایران باستان که باقی مانده است، در موزه‌های مختلفی در امریکا و اروپا و روسیه نگهداری می‌شوند. از میان موزه‌های مشهور می‌توان به موزه لوور پاریس، موزه استکهلم سوئد، موزه ویکتوریا و آلبرت لندن در انگستان، موزه بوستون امریکا و موزه هنرهای کاربردی وین اتریش اشاره کرد.

در تهران دنبال خریدار فرش پازیریک هستم و تمایل دارم بهترین قیمت را برای این نوع فرش‌ها در سراسر شهر پیدا کنم.

خریدار فرش پازیریک

اگر فرش پازیریک دارید و به دنبال خریدار فرش پازیریک تهران هستید، خریدار فرش پایتخت، مجموعه حرفه‌ای است که در تهران فعالیت می‌کند و خریدار این نوع فرش، همچنین خریدار فرش ابریشم  می‌باشد.

خریدار فرش پازیریک

بهترین خریدار فرش پازیریک مجموعه پایتخت می باشد.

 

فرش پازیریک و انواع دیگری از فرش که طراحی خاصی دارند، باید به اهل فن سپرده شوند و افرادی که آشنایی کاملی با فرش ندارند، ارزش آن را ندانسته و به قیمت پایین‌تری از شما خریداری می‌کنند.

این مجموعه با قیمت بسیار مناسب، خریدار انواع فرش دستباف و ماشینی می‌باشد. اگر به علت تغییر دکوراسیون منزل یا هر دلیل دیگری قصد دارید فرش‌های خود را بفروشید، مجموعه خریدار فرش پایتخت با قیمت کارشناسی شده فرش‌های شما را خریداری می‌کند. سالانه بیش از 10 هزار فرش دستباف و ماشینی توسط این مجموعه خریداری می‌شود که رقم قابل توجهی است.

این مجموعه خریدار فرش دست دوم در سراسر تهران می‌باشد که اعتبار بالایی نزد تهرانی‌ها دارد.

اگر قیمت فرش‌های خود را می‌خواهید بدانید از کارشناسان ما می‌توانید استفاده کنید. قیمت فرش بستگی به عوامل مختلفی از جمله: نوع فرش و جنس الیاف و میزان سالم بودن آن دارد.

جمع بندی

پازیریک به عنوان قدیمی‌ترین فرش جهان که سالم مانده است شناخته می شود. این فرش در روسیه کشف شد در حالی که در یک قبرستان یخ زده بود. یخ زدگی فرش و آب و هوای روسیه سبب شد که این فرش باستانی تا به امروز سالم بماند و به جهان بفهماند که در 2500 سال پیش در آسیای میانه و ایران باستان، تمدنی وجود داشته که توانسته گوسفند پرورش بدهد و از پشم آن برای فرش بافی استفاده کند.

این فرش بافت دقیق و کاملا هندسی دارد که مهارت بالای فرش بافان آن دوران را نشان می دهد. به خاطر طراحی خاص و زیبای آن، که از طراحی جالب هخامنشی و رنگ‌های شاد و روشن برخوردار است، امروزه نمونه‌هایی مشابه نمونه اصلی بافته شده و به فروش می‌رسند. نمونه‌های جدید اگرچه به اندازه نمونه اصلی جذاب و با ارزش نیستند اما زیبایی خاص خود را دارند و توانسته‌اند مورد توجه مردم قرار بگیرند.

اگر شما صاحب یک نمونه از فرش پازیریک هستید، مجموعه خریدار فرش پایتخت که در تهران فعالیت می کند آن را به قیمت بسیار مناسب از شما خریداری می کند. این مجموعه همچنین خریدار انواع دیگر فرش‌های دستباف و ماشینی و دست دوم می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *